15 жовтня 1458 року Константинопольський патріарх Григорій ІІІ Маммас висвятив Григорія Болгарина (або Болгариновича) на митрополита Київського і Всієї Русі.
Це визначна подія, яка підтвердила той факт, що визнавати самоправне і неканонічне захоплення престолу Київського митрополита, скоєне на Москві, визнавати ніхто не збирається.
Православні діоцезії, які знаходилися у Московському князівстві та на території інших улусів Золотої Орди, на той момент перебували в розколі - відтоді як у 1448 році за наказом князя Московського Василія Темного обрали Йону Різянського за т.зв. “митрополита Московського” замість законного митрополита, Ісидора Київського, хіротонізованого Константинополем.
Тому фактично Григорій Болгарин, наступник і учень Ісидора, керував православними діоцезіями на теренах Великого Княізвства Литовського (включно з Києвом) і Королівства Польського.
Звісно, на Москві тоді були сподівалися, що самопроголошений “митрополит Московський” Йона буде керувати церковним життям на всій неосяжній території Київської митрополії, від Волині і Галичини на заході і до ординського Сараю на Сході. Вже тоді це була найбільша за розмірами і чисельністю вірян православна юрисдикція, величний спадок Володимирового хрещення Русі і, безперечно, ласий шмат для московитів.
Але “приватизувати” православне церковне життя у такий спосіб московські, рязанські та суздальські розкольники змогли лише поступово - на це їм знадобилося більше 200 років.
Загалом військово-політична ситуація того часу була дуже складно. Варто зазначити падіння Константинополя, призначення нового, “антизахідного” патріарха Генадія Схоларія, лояльного султану Мехмеду Завойовнику; суперечки щодо прийняття церковної унії Сходу і Заходу, невизначеність позицій Польщі та Литви у церковних питаннях, “центробіжні” тенденції у Золотій Орді, початок “збирання земель” Москвою, її боротьби за одинський та київський спадок, та формування претензій на “третьорисмькість”; і, безумовно, неможливість етно-державної консолідації руських земель, які тоді повністю перебували у складі Литви та Польщі.
Але попри всі складні та несприятливі обставини того часу, ми маємо пам’ятати митрополита Григорія Болгарина і події XV сторіччя, тому що для нас сьогодні важливо усвідомлювати:
- Русь - тут, а не там, у Заліссі;
- РПЦ - рудимент розколу, ініційованого московським князем;
- Київська церква - спадкоємець Володимирового хрещення;
- Константинополь для Києва - те саме, що й Київ для Москви.
Більше про Ісидора Київського та його учня Григорія Болгарна - у блогах:
https://atasov-film-travel.webnode.com/l/odiseya-mitropolita-kijivskogo-isidora/
https://atasov-film-travel.webnode.com/l/odiseya-isidora-kijivskogo-ch-2/
Написал Олег Базилевич
10:21 15.10.2021
Рейтинг
1
+1
15 жовтня - висвячення Григорія Болгарина на Митрополита Київського
15.10.1458 Константинопольський патріарх Григорій ІІІ Маммас висвятив Григорія Болгарина на митрополита Київського
Комментарии
Олег Базилевич
На фото: Володимир Діденко у ролі Григорія Болгарина в документально-ігровому кінопроекті "Паратіхіон".
12:40 17.10.2021
0
+1
Только зарегистрированные пользователи могут отправлять комментарии
наши постоянные авторы
самые активные дискуссии
Тема: Олег Базилевич: Обыкновенный фашизм
Всего реплик: 70
Всего участников: 13
Олег Базилевич, Тамара Ярошовец, Константин Дмитриев
Тема: Константин Дмитриев: BITCOIN. ПРОГНОЗ МИЛЛИАРДЕРА МАРКА ГИНЗБУРГА
Всего реплик: 63
Всего участников: 9
Олег Базилевич, Константин Дмитриев, admin ronin
Тема: Олег Базилевич: Как нам обустроить Россию?
Всего реплик: 58
Всего участников: 13
Олег Базилевич, Максим Пестун, Константин Дмитриев